Vi spinner vidare på vårt science outside the classroom och startar lätt med Djur/människa.
Idag fick några av barnen måla med vit färg på svarta papper. Samarbete, turtagning och fantasi satt vid bordet.
Era målningar blir som snö.. Vad finns i snön? (pedagog)
"Haren, den gör spår på isen"
(Barnen gör stora penselduttar)
"Där pappas stora spår"
Vi spinner vidare på vinter, snö och vilka djur man kan se nu. Barnen tittar fundersamt. "Fågeln"
Hur låter djur? (pedagog)
"Den gör hoohoo, som spöken"
"Ugglan med. Jag läste ugglan en gång med mamma"
Under utevistelsen märkte barnen att det fanns spår i sanden och i snön. Vi pratar även om att det finns saker som man inte alltid ser i snön, som smuts, sand, bakterier och avgaser. "Man kan få mask i magen" sa ett barn.
Vi la därefter snö i ett glas och ställde i glasskåpet i hallen, när snön smälte såg vi att det faktiskt var väldigt mycket sand i vattnet. Barnen uppmärksammar varandra att inte stoppa den spännande snön i munnen.
Idag fick några av barnen måla med vit färg på svarta papper. Samarbete, turtagning och fantasi satt vid bordet.
Era målningar blir som snö.. Vad finns i snön? (pedagog)
"Haren, den gör spår på isen"
(Barnen gör stora penselduttar)
"Där pappas stora spår"
Vi spinner vidare på vinter, snö och vilka djur man kan se nu. Barnen tittar fundersamt. "Fågeln"
Hur låter djur? (pedagog)
"Den gör hoohoo, som spöken"
"Ugglan med. Jag läste ugglan en gång med mamma"
Under utevistelsen märkte barnen att det fanns spår i sanden och i snön. Vi pratar även om att det finns saker som man inte alltid ser i snön, som smuts, sand, bakterier och avgaser. "Man kan få mask i magen" sa ett barn.
Vi la därefter snö i ett glas och ställde i glasskåpet i hallen, när snön smälte såg vi att det faktiskt var väldigt mycket sand i vattnet. Barnen uppmärksammar varandra att inte stoppa den spännande snön i munnen.


