Våran uppstart av Science outside the classroom (som genomfördes i December 2018)
Idag påbörjade vi vårt projekt som kommer inrikta sig på kraft/rörelse.
Vi tog fram olika material som barnen fick känna på, för att sedan undersöka hur materialet påverkade friktionen när vi släppte klossar ner för en bräda.
Vi provade sandpapper, galon, möbeltyg och trä som vi limmade fast på träbitar.
Barnen upplevde materialen olika, och de svarade att de flesta materialen ”kändes bra".
Ett steg i arbetet med Erasmus projektet är att låta barnen ställa frågor och hypoteser om saker de upplever. Det kommer bli spännande att se om barnen efter några gånger uppmärksammar att materialet påverkar, när man talar om friktion.
Idag påbörjade vi vårt projekt som kommer inrikta sig på kraft/rörelse.
Vi tog fram olika material som barnen fick känna på, för att sedan undersöka hur materialet påverkade friktionen när vi släppte klossar ner för en bräda.
Vi provade sandpapper, galon, möbeltyg och trä som vi limmade fast på träbitar.
Barnen upplevde materialen olika, och de svarade att de flesta materialen ”kändes bra".
Ett steg i arbetet med Erasmus projektet är att låta barnen ställa frågor och hypoteser om saker de upplever. Det kommer bli spännande att se om barnen efter några gånger uppmärksammar att materialet påverkar, när man talar om friktion.



