fridaforskolamolnlycke.blogg.se

Den här bloggen handlar om Frida förskola i Mölnlyckes medverkan i EU-projketet Science outside the classroom. Vårt förhoppning med bloggen är att den ska kunna medföra inspiration och idéer till både förskolor eller andra intresserade människor med ett brinnande intresse för utomhuspedagogik.

Ljus

Under perioden September-Oktober fokuserade vi oss på ljus inom projektet.
 
För att ta reda på vad barnen hade för tidigare kunskaper om ljus så gjorde vi en tankekarta om ljus tillsammans. Utifrån barnens tankar plockade vi fram olika aktiviteter där barnen fick möjlighet att undersöka ljus.
 
Något av de som barnen hade lyft fram som intresserade dem var ljuset från solen. Vi ville då ge barnen möjlighet att undersöka solens rörelse och skuggor. Som uppstart av ljus hade vi då samling på gården med hela förskolan där vi tillsammans gjorde ett solur. Genom att rita av skuggan av en pedagog under olika tider på dagen kunde vi synliggöra solens rörelse på himlen. Vi tittade även på olika klockor som används historiskt sätt och vi frågade barnen hur man visste hur mycket klockan var innan det fanns klockor.
Regnbåge var också något som barnen talade om när vi pratade om ljus. För att skapa en regnbåge behövs både regn och ljus, där ljuset måste vara i precis rätt vinkel. Under den här perioden hade vi inte rätt förutsättningar ute för att kunna skapa se en regnbåge fick vi skapa en egen regnbåge av material. Barnen hade nu tagit reda på hur en regnbåge skapas i naturen, och vi hade tittat på hur regnbågen är uppbyggt färgmässigt. Med en toarulle och CD-skivor konstruerade vi regnbågs-kikare utomhus. Barnen fick även pröva på att stoppa ner en CD-skiva i en skål med vatten och lysa med en ficklampa för att se hur ljuset reflekterades.  
Inne i förskolans lokaler skapades "ljus-rum" där barnen har haft möjlighet att undersöka ljus även när vi är inne. Barnen fick här tillgån till ficklampor och olika färglinser som de kan lysa genom och på. Genom att sätta upp CD-skivor på väggar kan barnen få möjlighet att upptäcka solkatter och ljusreflektioner. 
Vi avslutade ljus projektet med en reflexjakt på hela förskolan där barnen fick lysa med ficklampor för att hitta reflexer som var upptängda på olika ställen inne på förskolan. Här kunde barnen få möjlighet att upptäcka hur reflexer och ljus påverkar varandra. Vi kunde även se att många av våra ytterkläder har reflexer på sig, och med anledningen av att vi ska kunna synas bättre utomhus i mörkret.