Science outside the classroom - Fåglar
Idag tittade vi på en film om vad olika fåglar heter och hur de ser ut. Talgoxen ser ut som att den har en slips, rödhaken ser ut att ha ett orange skägg och koltrasthanen är helt svart med en orange näbb bland annat.
Sedan gick vi ut och tog med oss papper, oljepastellfärger, brickor och vatten. Alla barnen fick måla en fågel, antingen en fantasifågel eller någon som var med i filmen. De färdiga teckningarna la vi på brickor och hällde vatten över! Barnen trodde att vattnet skulle frysa när vi lämnade dem ute. I eftermiddag när vi går ut får vi se vad som har hänt!
Barnen upptäckte att det satt två fåglar på förskolans tak. Det var svårt att se dem men de hade ränder på kroppen, mörka stjärtfjädrar och mörkt huvud. Vi tittade på nätet och kom fram till att det måste varit två ringduvor
Idag tittade vi på en film om vad olika fåglar heter och hur de ser ut. Talgoxen ser ut som att den har en slips, rödhaken ser ut att ha ett orange skägg och koltrasthanen är helt svart med en orange näbb bland annat.
Sedan gick vi ut och tog med oss papper, oljepastellfärger, brickor och vatten. Alla barnen fick måla en fågel, antingen en fantasifågel eller någon som var med i filmen. De färdiga teckningarna la vi på brickor och hällde vatten över! Barnen trodde att vattnet skulle frysa när vi lämnade dem ute. I eftermiddag när vi går ut får vi se vad som har hänt!
Barnen upptäckte att det satt två fåglar på förskolans tak. Det var svårt att se dem men de hade ränder på kroppen, mörka stjärtfjädrar och mörkt huvud. Vi tittade på nätet och kom fram till att det måste varit två ringduvor