fridaforskolamolnlycke.blogg.se

Den här bloggen handlar om Frida förskola i Mölnlyckes medverkan i EU-projketet Science outside the classroom. Vårt förhoppning med bloggen är att den ska kunna medföra inspiration och idéer till både förskolor eller andra intresserade människor med ett brinnande intresse för utomhuspedagogik.

Livsmiljöer - ett undersökande i vår närmiljön

 
Livsmiljöer
 
Under alla år har barnen på Frida förskola intresserat sig för grodor i bäcken som finns bara runt hörnet av vår skola. Vi har tidigare noggrant studerat grodans livscykel genom alla olika faser där barnen får följa resan från ägg till färdig groda. När vi talar om livsmiljöer var grodans livsmiljö något som vi kunde binda ihop med barnens tidigare erfarenheter. Men först behövde vi ta reda på VAD en livsmiljö är.
 
Genom samtal med barnen innan i besökte bäcken så fick barnen i uppdrag att dokumentera hur omgivningen såg ut Runtomkring bäcken
 
Vad växter i närheten?
Finns det skog?
Hur ser vattnet ut?
Vad är det för årstid?
 
Barnen plockade växter som fanns vid bäcken och skrev ner och fotade det som fanns runtomkring. Något som barnen upptäckte var att bäckens vatten var STILLA (Alltså, inte strömt vatten) årstiden är vår och bäcken ligger i nära anslutning till skog och äng. Vid ett avvara besök till bäcken som gjordes i Maj så kunde vi nu se att grodor lagt ägg i bäcken - och nu kan vi fortsätta följa deras livscykel i deras egna livsmiljö.
 
På en solig äng skapades en lek där olika djurs livsmiljöer uppmärksammandes. Barnen delades in i olika grupper där de fick samtala om varade trodde att djuren hörde hemma. Här fick barnen fundera kring hur djuren såg ut och om deras utseende (päls, storlek, tänder, ben etc) var anpassade för en viss miljö eller inte. 
 
 
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: